کار تحقیقی مسئولیت ناشی از خسارتهای زیست محیطی

فرمت مقاله word
تعداد صفحات 19 صفحه  
فهرست دارد
    ارجاع پاورقی             دارد                
منابع قابل استناد دارد

جهت اطلاعات بیشتر در مورد کار تحقیقی  مسئولیت ناشی از خسارتهای زیست محیطی به ادامه مطلب مراجعه کنید

(منابع معتبر وقابل استناد و ارجاع پاورقی مقاله شما را از شمول سرقت ادبی مصون نگه میدارد)

به قسمتهایی از کار تحقیقی مسئولیت ناشی از خسارتهای زیست محیطی توجه فرمایید

فهرست

 

چکیده-------------------------------------------------------1

مقدمه----------------------------------------------------2

فصل 1

1-1 ماهیت مسؤلیت ناشی از خسارتهای زیست محیطی----------------------3

1-2 مسئولیت بین المللی ناشی از خسارات زیست محیطی------------------8

1-3 مبنای مسئولیت ناشی از خسارات زیست محیطی---------------------------8

فصل 2

2-1 تحولات ایجاد شده در مسئولیت بین المللی ناشی از خسارات زیست محیطی------------9

2-2 گسترش مبنای مسئولیت بین المللی-------------------------10

2-3 تلاش در جهت نهادینه کردن مسئولیت بین المللی ناشی از خسارات زیست محیطی------11

2-4  تلاش برای پذیرش مسئولیت کیفری بین المللی برای خسارات زیست محیطی---------12

نتیجه گیری-------------------------------------13

منابع ---------------------------------14

 

چکیده

یکی از راههای گسترش اجرای مقررات محیط زیستی، در سطح بین المللی،گسترش دامنه مسئولیت بین المللی کشورهای ناقض مقررات مذکور است. در این راستا در سالهای گذشته تلاشهای جدی صورت گرفته است، به نحوی که موجب بروز تحولات چشمگیری در این موضوع شده است.

امروزه در حوزه مسئولیت بین المللی ناشی از خسارات زیست محیطی میتوان از تحولاتی همانند گسترش دامنه مبنای این نوع مسئولیت از مسئولیت ناشی از خطا به اصل مسئولیت ناشی از خطر، توسعه دامنه مسئولیت زیست محیطی به بخش خصوصی، پذیرش مسئولیت کیفری برای ایجاد‌کنندگان خسارات زیست محیطی و برخی تحولات دیگر نام برد، که همگی در مجموع حاکی از تغییر و تحول در رژیم مسئولیت در حوزه محیط زیست در سطح بین المللی است و کنوانسیون بازل نمونه خوبی برای نشان دادن تحولات مذکور است.

مقدمه

مسؤلیت مدنی ناشی از تجاوز به محیط زیست در تاریخ حقوق اتحادیه اروپا پیشینه ای طولانی و جنجال برانگیز دارد. کشورهای اتحادیه، نه تنها در مورد ضرورت بلکه درباره نوع مسؤلیت زیست محیطی اختلاف نظر دارند و مسایل مربوط به آن از سیاست گذاریهای مربوط به حوادث بزرگ آلودگیهای زیست محیطی متاثر میشود. درباره مسؤلیت مدنی ناشی از خسارتهای زیست محیطی در برخی از کشورهای اتحادیه مانند آلمان، فنلاند، سوئد، دانمارک قوانین خاص وجود دارد و در برخی دیگر مانند فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلستان، هلند، همان قواعد سنتی مسؤلیت مدنی برای جبران خسارتهای مذکور اعمال می شود .

اقدامات جدید اتحادیه با امضای کنوانسیون لوگانو درسال 1993[1], در ارتباط با مسؤلیت مدنی ناشی از خسارتهایی که از فعالیتهای خطرناک به محیط زیست وارد میشود، مصادف شد. کنوانسیون لوگانو تحت حمایتهای شورای اروپا تدوین شد. تقریباً همه کشورهای اروپایی در تدوین آن مشارکت داشتند ولی تنها 9 کشور (قبرس، فنلاند، یونان، ایسلند، ایتالیا، لیختن ایشتاین، لوکزامبورگ، هلند و پرتغال) آن را امضا کردند و در عمل بدون اجرا ماند.

کمیسیون اروپا که مسؤلیت تدوین پیشنویس « دستورالعمل مسؤلیت ناشی از پیشگیری و جبران خسارت زیست محیطی» را بر عهده داشت در اولین سند خود که در سال 1993 منتشر کرد هدف اصلی از دستورالعمل را اجرای اصل «آلوده کننده باید بپردازد»[2] دانسته است.

بنابراین، اصل بنیادین دستورالعمل این است که بهره بردارانی که فعالیت آنها موجب خسارت زیست محیطی میشود، مسؤلیت دارند در جهت کاهش خطرات زیست محیطی تلاش نمایند تا کمتر در معرض مسؤلیت مالی قرار گیرند. پس این دیدگاه هم «درمان کننده» است و هم «پیشگیرانه .»

فصل 1

1-1 ماهیت مسؤلیت ناشی از خسارتهای زیست محیطی

منظور از ماهیت مسؤلیت این است که آیا نظام مسئولیت ناشی از خسارتهای زیست محیطی تابع قواعد مسؤلیت در حقوق عمومی است یا از نظام مسئولیت مدنی سنتی پیروی می کند میدانیم که قواعد مسؤلیت مدنی در حقوق خصوصی با قواعد مسؤلیت در حقوق عمومی از دو لحاظ اساسی متفاوت هستند: تفاوت نخست در اهدافی است که هر یک از شاخه های مزبور دنبال می کند :

هدف قواعد مسئولیت در حقوق عمومی حمایت از منافع جامعه و حقوق عمومی است .[3]در حالیکه در حقوق خصوصی ، هدف جبران خسارتهای وارده به اشخاص و یا اموال خصوصی است . همچنین این دو رشته حقوقی از لحاظ طرز کار و روش با هم متفاوت هستند. برای نمونه از نظر قلمرو مسؤلیت، تعریف مسؤل و عوامل توجیه کنندة مسؤلیت با هم برابر نیستند. در کشورهایی که قواعد سنتی مسؤلیت (در حقوق خصوصی) برای جبران خسارتهای زیست محیطی مورد استناد قرار میگیرد، موارد اعمال مسؤلیت محض منحصر به فعالیتهایی است که فهرست آنها توسط قانونگذار مشخص میشود .

قانون مسؤلیت زیست محیطی آلمان 1990 و قانون جبران خسارت زیست محیطی دانمارک 1994. با وجود این، در برخی کشورها مسؤلیت محض برای خسارت زیست محیطی نسبت به هر نوع فعالیتی اعمال می شود و اعمال آن محدود به فعالیتهای خاصی نیست ( قانون جبران خسارت زیست محیطی 1986 سوئد ) در حالیکه در نظام مسئولیت زیست محیطی بر مبنای حقوق عمومی، قلمرو مسؤلیت محض به فعالیتهای خاصی محدود نمی شود و ماهیت و نوع فعالیت هم در آن بیتاثیر است .

از نظر مبنای مسؤلیت نیز دو نظام حقوقی با هم تفاوت دارند. در حقوق عمومی علی الاصول مبنای مسؤلیت، محض است در حالیکه طبق قواعد حقوق مدنی در بسیاری از کشورها، تقصیر و یا ترکیبی از دو مسؤلیت به عنوان مبنا پذیرفته شده است و رویه قضایی در توجیه مسؤلیت محض با سختی مواجه است. تفاوت دیگر دو نظام مسئولیت به مفهوم خسارت بر میگردد.

....



[1] Convention Lugano

[2] pays Polluter principle

[3] کاتوزیان،1383،ص15

برای خرید کار تحقیقی مسئولیت ناشی از خسارتهای زیست محیطی به قیمت فقط 9500 تومان کلیک کنید