کار تحقیقی شرط ضمن عقد نکاح

فرمت مقاله word
تعداد صفحات 16 صفحه
فهرست ندارد
ارجاع پاورقی دارد
منابع قابل استناد     دارد               

  جهت اطلاعات بیشتر در مورد کار تحقیقی شرط ضمن عقد نکاح به ادامه مطلب مراجعه کنید

(منابع معتبر وقابل استناد و ارجاع پاورقی کار تحقیقی شرط ضمن عقد نکاح شما را از شمول سرقت ادبی مصون نگه میدارد)

قسمتهایی از کار تحقیقی شرط ضمن عقد نکاح توجه فرمایید

چکیده

عقد مجموعه ای هماهنگ است;هرچه در این مجموعه گنجانیده می شودجزئی از عقد است، خواه در شمارتعهدهای اصلی باشد یا تبعی.  شروط ضمن عقد چیزی جدا ومستقل از مفاد عقد نیست; بنابراین چون در حقوق، شرط بطور معمول به تعهدهای فرعی و تبعی گفته می شود وبه این اعتبار از اصل قرار داد فاصله می گیرد،خود نظریه خاصی را به وجود آورده است. رابطه عقد و شرط، بویژه در جایی که یکی از آن دو فاسد است، یکی ازمباحث پیچیده و مورد اختلاف حقوقی را تشکیل می دهد.

طرفین عقد نکاح بنا به تشخیص خود ممکن است مبادرت به درج شرایط گوناگون درضمن عقد نمایند. یکی از شروط مذکور این است که زوجه شرط نماید زوج با حضور او همسر دیگری اختیار نکند یا علاوه بر آن شرط کند که در صورت تخلف، نوعی سلب صلاحیت در بعضی امور از او بشود. در عین حال، روایاتی وجود دارد که این شرط را نامشروع میداند.

مقدمه

 

مطابق ماده 1119 ق.م. طرفین عقد میتوانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد، در ضمن عقد ازدواج یا عقد دیگری بیان نمایند. گاه منظور از شروطی که ضمن عقد نکاح ذکر میشود، دگرگون ساختن آثار و احکام آن نیست. زن و شوهر به دلایلی لازم میدانند که پاره ای از التزامهای خود را در برابر یکدیگر تابع نکاح قرار دهند.

سوال تحقیق

در این مقاله سعی شده است مباحثی پیرامون مفهوم شرط، اقسام شرط، صحت و فساد شرط، اجرای شرط و نتیجه تخلف از آن مورد بررسی قرار گیرد و به سؤالاتی مانند آیا شرطضمن عقد جایز الزام آور است؟ آیاشرط باید ضمن عقد لازم آورده شود؟آیا شرط خلاف مقتضای عقد موجب بطلان عقد می شود؟

فرضیه

 این مقاله بر این فرض استوار است که نظریه صحت این شرط پسندیده تر است؛ زیرا آگاهی زنان به وضع شروط ضمن عقد نکاح که  تأمینکننده حقوق آنان در مقابل همسر گزینی مجدد مرد میباشد، و..

مفهوم شرط

1 ـ مفهوم لغوی

شرط در لغت دارای معانی متعددی است از قبیل عهد و پیمان و معلق کردن چیزی به  چیز دیگر یا وابستن قول یا فعل به چیزی، و امثال آن .[1]

2 ـ مفهوم اصطلاحی

الف ـ در اصطلاح فقهى: عقدى که ضمن آن شرطى شده باشد مثل اینکه خانه خود را به یکى فروخته و ضمناً ملتزم شده باشد که کتاب معینى را به او هبه نماید، متضمن دو التزام خواهد بود که از حیث اسلوب و صورت مختلفند و از حیث جوهر و حقیقت متحد؛ به خلاف عقدى که مورد معامله شى مشخص خارجى بوده، موصوف به وصفى شده باشد، زیرا آن التزام واحدى است به دو امر.

چون شرط التزامى است خارج از عقد، ادله لزوم وفای به عقد براى اثبات لزوم آن کافى نیست، بلکه با ادله شروط مثل «المؤمنون عند شروطهم» و بنای عقلا لزوم آن ثابت میشود.

این شرط اگر چه خارج از التزام عقدى است، مع الوصف کاملاً مرتبط به عقد است و اثر این ارتباط آن است که عقد لازم بدون حصول شرط جایز خواهد بود و سر آن این است که لزوم عقد منوط به حصول شرط است و با عدم حصول آن، وصف لزوم از آن منتفى است، نه اینکه حقیقت و ذات آن منتفى گردد. مرجع این تقید در حقیقت به تعلیق لزوم عقد است، به حصول شرط و مقتضاى ادله شروط تکلیفاً و وضعاً لزوم این قید و وجوب وفای به آن خواهد بود.

پس اگر کسى که شرط بر علیه او است، از وفای به شرط امتناع نماید یا از عمل به شرط متعذر باشد، آن کس که شرط به نفع او است مىتواند معامله را فسخ نماید؛ زیرا لزوم بهانتفاء قید منتفى مىشود .[2]



[1] دهخدا، 1377 ،ج9 ،ص14216-14217

[2] سجادی، 1373 ،ج1 ،ص1525.

 

برای خرید کار تحقیقی شرط ضمن عقد نکاح به قیمت فقط 10200 تومان کلیک کنید