مقاله وکالت تسخیری 

دانلود رایگان در ادامه مطلب

28 صفحه word , با منابع قابل استناد 

    ارزش و جایگاه وکالت و نقش ارزنده‏ی وکیل مدافع از دیدگاه  قوانین الهی و وضعی موضوعی است که در این نوشتار به اختصار بدان پرداخته شده است؛ وکالت یک مسلک شریف، مشروع و جایز است؛  زیرا  موجودیت آن از ارکان تأمین عدالت است، که تأمین عدالت خود موضوع مهم و فوق العاده با ارزش در سیستم سالم عدلی و قضایی است وبعبارت وکالت رکنی از ارکان اساسی محاکمه عادلانه و معیاری می باشد.  از آنجا که فلسفه وجودی و حکمت غایی در محاکمه عادلانه نیز تحکیم و تطبیق قانون بدون تبعیض و امتیاز و با رعایت تساوی حقوق بشری افراد در جامعه است؛ بدون شک در یک محاکمه عادلانه و معیاری است که زمینه عینی و حقیقی تطبیق قانون فراهم می شود؛ مشروط براینکه محاکمه به معنای واقعی‏اش ازشرایط و اوصاف عادلانه بودن برخوردار باشد  و این مهم زمانی ممکن است که در قدم اول به طرفین دعوی حق دفاع از حقوق شان مطابق به  احکام شریعت اسلامی و قوانین وضعی به رسمیت شناخته شود و در قدم دوم شرایط  و زمینه های دفاع مناسب از حقوق شان  نیز بگونه عادلانه فراهم وتأمین گردد.

    دعاوی اعم از مدنی وجزایی که در اجتماع بروز می کنند، اقامه وادامه آن نظر به نوعیت دعوی وطرفین  آن گستردگی و مشکلات خاص خود را دارد؛ چنانچه نه تنها افراد بی سواد یا کم سواد, بلکه افراد تحصیل یافته نیز بطور اغلب توانایی پیشبرد قضایای شان را بگونه لازم و شایسته ندارند؛ زیرا از یک طرف نیازمند دانش لازم حقوقی و تجربه کافی می باشد و از طرف دیگر وقت مناسبی را می طلبد. با درک اینکه دفع اتهام و یا اثبات حق امری حتمی و بعضاً حیاتی است و از طرف دیگر گستردگی و پیچیدگی قوانین متنی و شکلی به گونه‌ای است که هر کسی به آسانی نمی‌‌‌تواند احکام آن را بفهمد و به آن استدلال نماید؛ بدین ملحوظ افراد باید حق آن را داشته باشند که حین ضرورت  بمنظور جلوگیری از تلف شدن حقوق خود و اثبات آن و یا بمقصد جلوگیری از متضرر شدن بدون موجب شان با توجه به "اصل برائت الذمه" و مصئونیت مالی, که از حقوق طبیعی و بشری افراد در جوامع به رسمیت شناخته شده است؛ هرگاه آزادی و یا حقوق شان به مخاطره افتد الزاما باید از حق انتخاب وکیل مدافع بهره‏ مند گردند تا بدون موجب نه حقوق شان تلف شود و نه هم آزادی شان سلب؛ بادر نظرداشت دلایل و نیاز مندی مزبور در چنین حالاتی ایجاب آن را می نماید تا به نمایندگی از  یک شخص، شخصی دیگری در پرتو قوانین نافذه به وکالت از حقوق افراد مبادرت ورزد.

 

طرح و اقامه دعوی یا دفاع از آن در دادگستری علاوه بر داشتن دانش خحقوقی مستلزم دارا بودن مهارتی است که در بستر زمان و با ممارست بوجود می آید و عدم آشنایی به این علم و فن موجب خواهد شد یا اصل حق قابل مطالبه و استیفاء نباشد و یا دست کم احقاق آن با معطلی و اطاله مواجه گردد.از طرفی دسترسی آسان به عدلات هزینه هایی را نیز در پی خواهد داشت که تامین دسترسی یکسان عامه به دادرسی عادلانه در اصل 35 قانون اساسی آمده است:

در همه دادگاه ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی وکیل را نداشته باشند باید برای آن ها امکانات تعیین وکیل فراهم شود.

حال با توجه به این مهم سوالی که پیش می آید آن است که آیا برای استفاده قشر آسیب پذیر جامعه ،امکانات لازم برای بهره مندی از راهنمایی و مشاوره حقوقی فراهم شده است و همگان قادر به استفاده از وکیل هستند؟

معنای اصطلاحی وکالت:

1)- تعریف اصطلاحی وکالت ازدیدگاه فقها:

     فقهای کرام هریک بنوبه خود از وکالت تعاریفی دارند که اینک بذکر برخی از آنها پرداخته می شود:

- داکتر وهبة الزحیلی در کتاب معروف‏اش "الفقه الاسلامیه وادلته" در تعریف وکالت نوشته است, ترجمه:"وکالت از دیدگاه شرعی عبارت از عقدی است که شخصی، دیگری را در تصرف جایز ومعلوم قایم مقام خود تعیین نماید".

- اما در ماده 1449 مجلة الاحکام در تعریف وکالت آمده است:"وکالت عبارت از اینکه شخص صلاحیت اجرای کار خود را به دیگری بسپارد و او را قایم مقام خود بگرداند که به تفویض کننده صلاحیت موکل و شخصی که به او تفویض صلاحیت صورت می گیرد وکیل و موضوع تفویض  شده را موکل‏به می‏گویند".

- تعریف وکالت در کتاب ملتقی:"وکالت از دیدگاه شرعی عبارت از امری است که شخصی به دیگری آن را انتقال میدهد وبه این مفهوم توکیل قایم مقام گردانیدن غیراست در تصرفات موکل".

ویا مراد از وکالت عبارت از طلب جانشینی ونیابت یک شخص است از شخصی دیگر درکارهای که نیابت در آنها از دیدگاه شریعت مشروع و پذیرفته شده باشد.

2) تعریف اصطلاحی وکالت ازدیدگاه حقوقدانان:

 - داکتر جعفرلنگرودی در ترمینولوژی حقوق در تعریف واژه وکالت نوشته است:"عقدی که بموجب آن شخص به دیگری اختیار انجام عملی را به نام و نفع خود میدهد".

- برخی دیگر از حقوقدانان در تعریف وکالت گفته اند:"تعیین کسی برای انجام کاری از جانب دیگری به موجب عقد قرارداد".

- داکتر شمس الدین فرهیخته در فرهنگ واژه‏ها و اصطلاحات سیاسی- حقوقی، وکالت را چنین تعریف نموده است:"از نظر فقه و قانون مدنی وکالت عقدی است که بموجب آن فردی با شخصیت حقیقی، وکیل شخص حقیقی و یا یک شخص حقوقی  که وی را موکل می‏گویند، قرارمی گیرد".

3) تعریف وکالت درقوانین:

     قانون مدنی کشور مصوب 1355 هجری خورشیدی درماده 1554 وکالت را این‏گونه تعریف نموده است:"وکالت عقدیست که بموجب آن موکل شخصی دیگری را در تصرفات قانونی و معلوم قایم مقام خود می سازد".

قانون وکلای مدافع اگرچه درمورد عقد وکالت تذکرنداده است، اما درفقره اول ماده 5 خود از وکیل مدافع چنین تعریف بعمل آورده است:"وکیل مدافع شخصی است که شامل فهرست وکلای مدافع بوده، مطابق احکام قانون در پیشگاه محاکم و سایر مراجع ازحق موکل خویش دفاع یا دعوی را اقامه می‏نماید".

لطفا نظرات و انتقادات و پیشنهادات سازنده خود را برای ما بنویسید ما حتما جوابگو هستیم

دانلود رایگان