بررسی شرایط طلاق در حقوق ایران

فرمت فایل

            word
تعداد صفحات                 19 صفحه
فهرست          ندارد
ارجاع پاورقی        دارد
منابع قابل استناد        دارد

 جهت اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید

(منابع قابل استناد و ارجاع پاورقی مقاله شما را از شمول سرقت ادبی مصون نگه میدارد)

 

تعریف طلاق

« طلاق عبارت از پایان دادن  به نکاح دائم از طرف شوهر است .

چنانکه گذشت نکاح با اعتبار جنبه ی اجتماعی  خود که  سلول  اولیه اجتماعی  را تشکیل می دهد،  وضعیت خصوصی  را در بردارد  که قانون دست  اراده ی طرفین را آن گونه  که درمعاملات  می باشد ازدامن آن کوتاه کرده است،  ولی نمی توان  این سلول  اجتماع راغیر قابل انحلال  فرض نمود زیرا امکان پذیر نیست زن وشوهر  را که هر یک  دارای خوی واخلاق  مختص به خود  است ،اجبار نمود با عدم توافق  روحی دوران زندگانی خود را به زناشویی  ادامه دهند  ومانع گردید سلول تازه  قابل بقاعی  به وجود آورند »[1]

بدین ترتیب  درقانون مدنی  نیز قواعدی  درباره طلاق  آمده است. ماده 1133 قانون مدنی بیان می کند:  «مرد می تواند  با رعایت شرایط  مقرر دراین  قانون با مراجعه  به دادگاه،  تقاضای  طلاق همسرش  رابنماید[2]» . هم چنین درماده 1139 همان قانون آورده اند  که:« طلاق، مخصوص عقد  دائم است  وزن منقطعه به انقضاء یا بذل آن ازطرف  شوهر از زوجیت خارج می شود[3]».

بنابراین  از متن ماده  1139 می توان  استنباط  کرد که، طلاق  مخصوص عقددائم است .

«ازنظر ماهیت  حقوقی ، درفقه اسلامی  وقانون  مدنی ، طلاق  ایقاعی است  ازسوی مرد  یا نماینده  اوواقع می شود .حتی درمواردی  که طلاق  براساس توافق  زوجین وبه صورت  خلع ومبارات  صورت میگیرد، باید  آن را یک عمل حقوقی یک جانبه  (ایقاع ) به شمار آورد  وطلاق ، یعنی آخرین  عملی  که بااجرای  صیغه، تحقق می پذیرد ورابطه نکاح را منحل میکند. درهر حال، یک عمل حقوقی یک جانبه(ایقاع ) است وناشی از  اراده2طرفین نمی باشد [4]» «اختیار طلاق  با شوهر است  وصحت آن احتیاج  به موافقت زن یا رسیدگی  دادگاه در دفتر  رسمی طلاق ندارد ولی  تحقق آن، مانند ایفاعات دیگر از قبیل: فسخ  ، ابراء ، رجوع در طلاق  نیست که هیچ گونه  تشریفاتی را لازم نداشته باشد بلکه ایقاعی است تشریفاتی »[5]  برای صحت  این مدعا باید به ماده  1134 قانون مدنی اشاره کرد  که، بیان می دارد : «طلاق باید به صیغه  طلاق  ودرحضور لااقل  دو نفر مرد عادل که طلاق  را بشنوند،  واقع گردد  .»

 

 

اقسام طلاق

طلاق درحقوق ایران به دو دسته تقسیم میشود :

1- طلاق  رجعی          2- طلاق بائن

1-طلاق رجعی: به این معناست که مردبعد از اینکه صیغه طلاق جاری شدتا زمانی که به زن درعده به سرمیبردمی تواند  به او رجوع کند اصل براین است که هرطلاقی رجعی است، مگر اینکه خلاف آن درقانون  ذکرشده باشد دراصل  شوهر می تواند  بااراده خود  رجوع کند، البته شوهر درزمان عده حق رجوع  به زن خود را دارد . رجوع بدون هر گونه تشریفاتی  وتنهابا لفظ  وعمل ایجاد  می شود .اما بایدرجوع هم مانند  ازدواج ثبت گردد .

2-طلاق بائن : طلاق بائن  برخلاف  طلاق رجعی است و مردبعد از صیغه طلاق حق  رجوع  و بازگشت  به زن را ندارد.

 

مبحث نخست  : طلاق بائن

« طبق ماده 1145 قانون مدنی درموارد  ذیل طلاق بائن است :

1-طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود .

2-طلاق  یائسه 

3-طلاق خلع ومبارات  مادام که زن رجوع  به عوض نکرده باشد .

4-سومین طلاق که بعد از سه وصلت  متوالی به عمل آید، اعم از اینکه وصلت درنتیجه ی  رجوع باشد  یانتیجه ی نکاح جدید[6].  »

«علاوه بر طلاق های چهارگانه  ی بالا دو نوع طلاق زیر راچنانکه  شرح آن خواهد آمدمی تواند  از اقسام طلاق بائن  به شمار آورد :

1-طلاقی که به وسیله ی  حکم دادگاه  شوهر به آن  اجبار میگردد .

2-طلاقی که زن، در اثر شرط  وکالت  خود را می دهد .

 

طلاقی  که قبل از نزدیکی  واقع شود

درصورتی که کسی زن خودرا که با اونزدیکی  ننموده، طلاق دهد طلاق بائن است  وزن، عده  نخواهد داشت  ومی تواند بلافاصله باهر کس  که بخواهد  ازدواج کند دراین امر فرق نمی نماید که زن باکره باشد  یا ثیبه. علت این امر آن است که، عده طلاق برای جلوگیری از اختلاط انساب است وبا عدم نزدیکی شوهر ، تصور اختلاط  نمی رود . درصورتی که شوهر بخواهد  با آن زن  رابطه زوجیت برقرار کند. باید مجدداً  او را نکاح  کند [7]» به این جهت  به طلاق  مذکورطلاق  بائن نیز می گویند .

طلاق  یائسه

« دراصطلاح  زنی را که دراثر زیادتی سن از دیدن عادت زنانگی  مایوس شده است یائسه گویند. فقهای  امامیه سن یأس را پنجاه سال قمری تمام می دانند مگر آنکه زن قریشی باشد، که به سن شصت سالگی یائسه می شود

رابطه زوجیت درسن یائسه به سبب طلاق قطع می گردد ، خواه شوهر با اونزدیکی  کرده باشد یا نزدیکی  نکرده باشد . طلاق مزبور  بائن است  وعده ندارد  بدین جهت  او می تواند، بلافاصله شوهر دیگری  اختیار کند. [8]» علت آن است که زن  یائسه حامله نمی شود  بنابراین  نیازی به نگهداشتن  عده نمی باشد .

طلاق  خلع ومبارات

زمانی که زن ازادامه زندگی بامرد اکراه دارد، طبق قانون  مدنی زن  برای رهایی  می تواند  مالی به شوهر  بدهد تا طلاق داده شود  ودرمقابل شوهر باید  قبول کند .

دراین حالت  طلاق به دو نوع است 1-خلع  2- مبارات

1-طلاق خلع طبق ماده  1146 قانون مدنی « طلاق 



[1] حقوق مدنی- جلد 5- صفحه ی 5.

[2] قانون مدنی  - صفحه ی  193.

[3] همان  - صفحه ی 193.

[4] مختصر حقوق خانواده  جلد 1- صفحه ی 194.

[5][5] حقوق  مدنی جلد  5- صفحه ی 6.

[6] همان – صفحه ی 194.

[7] حقوق مدنی – جلد 5صص 44و45

[8] همان صفحه ی 46


برای خرید مقاله بررسی شرایط طلاق در حقوق ایران به قیمت فقط 8200 تومان کلیک کنید