کار تحقیقی بررسی آثار مهریه در طلاق
فرمت مقاله: word
تعداد صفحات : 23 صفحه
فهرست : دارد
ارجاع پانویس : دارد
منابع قابل استناد : دارد

لطفا به توضیحات دیگر در خصوص کار تحقیقی بررسی آثار مهریه در طلاق ادامه مطلب توجه فرمائید

(منابع معتبر وقابل استناد و ارجاع پاورقی مقاله شما را از شمول سرقت ادبی مصون نگه میدارد)

به قسمتهایی از کار تحقیقی بررسی آثار مهریه در طلاق توجه فرمایید

فهرست مطالب

چکیده--------------------------------------------------------------------1

مقدمه---------------------------------------------------------------------2

1. تعریف مهریه-------------------------------------------------------3

1-1پیشینه تاریخی----------------------------------------------------------3

1-2مهریه از دیدگاه اسلام-----------------------------------------------------4

1-3طلاق و مهریه قبل از اسلام-------------------------------------------------5

1-4فلسفه تعیین مهر---------------------------------------------------------6

2.شرط ضمن عقد نکاح در حقوق ایران-------------------------------------8

2-1اقسام طلاق-------------------------------------------------------------9

2-2شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی-------------------------------------10

2-3عوامل تعیین مهریه------------------------------------------------------12

2-4درخواست مهریه از سوی زن ----------------------------------------------13

3. بررسی حقوقی موضوع-----------------------------------------------14

3-1اگر از زوج مالی شناسایی نشود باید چکار کرد---------------------------------14

3-2 آیا کسانی که قادر به پرداخت مهریه نیستند باید زندانی شوند--------------------15

3-3چرا سکه--------------------------------------------------------------18

نتیجه گیری تحقیق---------------------------------------------------19

منابع ومآخذ---------------------------------------------------------------20

چکیده

مهریه در نظام حقوقی خانواده در اسلام، یکی از حقوق مالی زن در جریان ازدواج است. این نوشتار با تعریف لغوی مهریه، به مفهوم هدیه داماد به هنگام عقد به عروس، بیان می کند که سنت پرداخت مهریه ضمن چیزی مشابه آن، یک سنت دیرپا و کهن از نظام های مختلف حقوقی خانواده در بین تمدن های پیشین بوده است.

از جمله کارکردهای اجتماعی مهریه، ارضای نیاز فطری، بیمه اجتماعی، احساس امنیت نسبت به آینده و ارزش نمادین ذکر شده است و در ادامه مطرح می شود که در عصر کنونی مهریه علیرغم سفارش به سبک گرفتن میزان آن در حال افزایش است که پیامدهایی از جمله تغییر در نوع همسرگزینی، کاهش نرخ ازدواج، ایجاد خصومت و دشمنی، احتمال سوداگری و موارد دیگر به همراه دارد... 

مقدمه

افزایش چشمگیر میزان مهریه در سال های اخیر و ناتوانی مردان ایرانی در پرداخت مهریه در هنگام جدایی از همسر، تبدیل به یکی از مشکلات اجتماعی شده است. در سالهای اخیر میزان مهریه، که معمولا خود زوج نقشی در تعیین آن ندارند، مرتب بالا رفته تا آنجا که این روزها برخی مهریه ها گاهی به مرز ۱۰۰۰ سکه طلا می رسد، که مبلغ گزافی است.

بسیاری عقیده دارند که نقش و کارکرد اصلی مهریه در جامعه معاصر اساسا به انحراف رفته است. مهریه بیش از آنکه مایه آسایش و اعتماد زوج جوان باشد، موجب نگرانی و اضطراب آنها می شود. کارشناسان روند افزایش مهریه را نگران کننده می دانند و معتقدند مهریه بالا نه تنها به ثبات خانواده ها کمک نمی کند، بلکه عامل بسیاری از اختلاف هاست و به هیچوجه میزان طلاق را کاهش نمی دهد...

1-تعریف مهریه

مهر عبارت از مالی است که به مناسبت عقد نکاح مرد ملزم به دادن آن به زن می شود و از دیون ممتازه مرد تلقی می‌شود. به بیان دیگر مهر نوعی الزام قانونی است که بر شوهر تحمیل می شود و ریشه قراردادی ندارد به همین جهت سکوت دو طرف در عقد و حتی توافق بر این که زن مستحق مهر نباشد نمی تواند تکلیف مرد را در این زمینه از بین ببرد.

 طبق ماده 1080 قانون مدنی، فقط زوجین می توانند هنگام بستن عقد یا پس از آن مقدار مهر را به تراضی معین کنند، گفت: با رجوع به فلسفه اولیه مهریه در می‌یابیم که مهر نوعی هدیه، پیشکش، نحله، اعطای بدون عوض و از روی صداقت (صداق) - آن هم به صورت نقدی- با تاکید و اصرار بر معادل معنوی و خصیصه فرا مادی و غیر انتفاعی آن بوده است.

اما باگذشت زمان و فاصله گرفتن از زمان معصومین (ع) رویه و سنت عملی مسلمانان درست خلاف آنچه که در اصل مورد نظر شریعت بوده درآمد و تحت تاثیر برداشت برخی فقها از متون دینی و رسوخ تدریجی آن در قوانین موضوعه قرار گرفت؛ به نحوی که به تدریج تعابیری همچون بضع یا کرایه دهنده وکرایه کننده، رابطه عوض و معوض (ثمن و بها) در باره ازدواج طبق قول مشهور فقها و یا الزام به پرداخت مهریه در ازای ایفای وظایف زناشویی (تمکین خاص) به زن طبق ماده 1085قانون مدنی و حق حبس زن، موضوع را از فلسفه اصلی خود خارج کرد و ازدواج را به نوعی داد و ستد قلمداد کرد و پرداخت مهر را برابر با خریداری زن و قیمت زن تبدیل کرده است.

 

1-1 پیشینه‌ی تاریخی

اولین مقررات راجع به ازدواج در مرداد ماه سال 1310 به تصویب رسید و درمهرماه همان سال نیز لازم‌الاجرا گردید. در ماده (4) این قانون شرط ضمن‌عقد مورد پذیرش قرار گرفت. در سال 1313 مواد (1120) تا (1157) قانون مدنی در زمینه‌ی انحلال نکاح به تصویب رسید. ماده (1133) مقرر می‌داشت: «مرد می‌تواند هروقت که بخواهد زن را طلاق دهد.» محدودیت اختیار مرد در طلاق،‌به طور عمده به مقررات شرعی باز می‌گشت که عبارتند از: 1ـ اجرای صیغه طلاق، به لفظ خاص،‌ 2ـ وقوع طلاق در طهر غیر مواقعه 3ـ حضور دو شاهد عادل [مواد1141و 1134ق.م].

بنابراین مردان بدون مراجعه به دادگاه، می‌توانستند زنان خویش را طلاق دهند. متعاقب تحولات ...

برای خرید کار تحقیقی بررسی آثار مهریه در طلاق به قیمت فقط 12000 تومان کلیک کنید